Jít na hlavní stránku

Aktuality

Letní soustředění 2022 v Rakovníku

14.8.2022

Letní soustředění AK Beroun se letos uskutečnilo v termínu 31. 7. - 14. 8. 2022.

Zatímco v některých minulých letech se členové našeho aeroklubu probouzeli do zasněžené krajiny či deštivé okluzní fronty, letos jim při pohledu na krásně nadýchané a vyvinuté kumuly zněl v hlavě už jen tichý povdzdech - "Ale ne, už zase!".

Co do počtu odlétaných hodin a přeletů se jedná o jedno z nejvydařenějších soustředění posledních let. Počasí nám přálo celou dobu až na konec prvního týdne, kdy nás potrápily vyšší teploty. Došlo i na naši účast na závodech, ale zejména na ohromný postup ve sportovních výkonech služebně mladších členů, kteří se na soustředění dočkali mnoha svých "poprvé", ať už šlo o pětihodinový let, přelet, sólo přelet, nebo zásun*.

Ale všechno popořadě, dál již z pera našeho nadějného plachtaře Petra Hoška:

Přesun jsme zahájili v sobotu transportem tranďáků, sudů s palivem a dalšího vybavení. Završili jsme ho pak převleky naší flotily v neděli. S místními podmínkami a letištní plochou jsme se seznámili samostudiem při krátkém místním polétání, večer si zahráli tetris v místním hangáru a pohovořili s místním předsedou.

Pondělí 1.8.

Neváháme a i přes hrozbu odpoledních přeháněk taháme celou naší flotilu na start. Pokračujeme v seznamování se s okolím. Probíhají další místní termické lety mladí se drží ve vzduchu, dokud je nedonutí přistát ony zmiňované přeháňky. "Vosa" mezitím podnikla rychlý výpadek na letiště v Erpužicích.

Úterý 2.8.

Očekáváme plné vytížení našich strojů a proto si půjčujeme domorodou VSO-10 (OK-9609). Na naši "Vosu" se totiž přeškulují nadějní borci Matěj Dolejš a břatři Hraškové. 9609 to po půl hodině vzdává, ale zbytek se statečně drží a nakonec je z toho "pětihodinovka" v L-13 pro Filipa Mrštného (odměněn za to byl ponořením do místní bažiny) a 6h v Cirrusu pro Pavla Kuriščáka.

Středa 3.8.

Předpovědní modely srší optimismem a očekáváme dlouhé tratě. Přijíždí i domorodci a připravují své stroje. Padají fráze typu "Dnes to vydím na 500!" apod. 9609 a Cirrus s Pavlem volí skromněji rychlých 300 Tachov-Klatovy-Tachov a domů. Jsou naplánovány i vývozy na L-13,L-13A a ASK-21 v tandemech František Rus + Matěj Dolejš, Miloš Matějka + Filip Mrštný a Petr Hodulák + Michal Procházka. Mají naplánovanou již vyzkoušenou trasu Erpužice s návratem. Počasí se skutečně vydařilo a všichni piloti po úspěšném návratu chrochtají blahem. Skóre je vynikající-5 přeletů v jednom dni.

Čtvrtek 4.8.

Jsou ohlášeny vysoké teploty a proto pokračujeme v přeškolování na "Vosu". I to jsme ale nuceni kvůli přehřívání vlečné ukončit a nakonec je vyhlášen po obědě volný program. Dochází tak i k útoku na místní koupaliště, popř. cukrárnu ;)

Pátek 5.8.

Opět vysoké teploty, volný program již od rána. K večeru se začínají sjíždět první závodníci na plachtařské závody "Rakovnická dlaždice 2022", které budou na rakovnickém letišti probíhat paralelně s naším soustředěním. S bubovickou "Vosou" a znakem B1 se účastní Petr Hošek,s Cirrusem a znakem BU pak Pavel Kuriščák.

Sobota 6.8.

První disciplína, AAT na 2h v bezoblačné termice. B1 sedí u statku v Žihli, BU dolétl. Probíhá i místní termika zbylých kluzáků.

Neděle 7.8.

Další AAT na 2,5h. B1 i BU dolétli. Proběhl další vývoz (F. Rus + M. Hraško) a omladina (M. Dolejš, J. Hraško)) odlétla své první sólo přelety. Miloš Matějka složil Diskouška a trénikově obletěl 300 :) .

Pondělí 8.8.

Cumulus Humilis předpovídané ráno meteorologem se jaksi nedostavily. To nás přeci nemůže zastavit a vyrážíme na 2,5h AAT (styl: když nevíš co s načatým dnem, švihni tam AAT na 2h). F. Mrštný s M. Hraškem mají své první sólo přelety.

Úterý 9.8.

Na dnešek meteorolog slibuje pěkné svezení. A fakt že jo. B1 a BU mají své první 400, Matějíček atakuje na 400km trati průměrnou rychlost 100km/h a František nasadil těžko uvěřitelné tempo 80km/h s ASK-21. Při večerním rozboru opět slyšíme "Dnes to bylo na 500!".

Středa 10.8.

Tak nám tam tu 500 vážně šoupli :(. Balíme své polní výbavy a zásoby tatranek. Počasí nám nepřeje jako předešlý den, tvoří se velké rozpady a oblasti bez mraků. BU sedí po posledním otočňáku v "Reichu" u továrny na dřevěné fošny po úctyhodné vzdálenosti 410km. B1 to nějakým zázrakem dotáhl až na dohled letiště, kde sedl u obce s příznačným názvem "Čistá" po uletěných 506km. Matějíček obletěl krásnou 500, kde se podíval na Šumavu, za Karlovy Vary a k Mostu. Filip s Matějem D. letí dalších 160km jako by se nechumelilo a František vyrázil na přelet s vítězem "1.Bubovického rozpočtu", Marcelem Merrelem. Na další den máme slíbený odpočinek. 

(pozn. red: za 500 km na VSO-10, přesto, že bez přistání na letišti, organizátoři uznale odměňují statečného pilota Petra Hoška sudem piva!)

Čtvrtek 11.8.

Odpočineme si prý lehkou 250 v čisté, pod vrstvou vysoké oblačnosti a 7m/s východním větrem. B1 to zbaběle posazuje na letišti v Erpužicích, odkud se nechává převléci domů. BU zkušeně obletí celou trasu (pozn. red.: v závěsu za zkušenými závodníky)

Pátek 12.8.

Dnes volný závodní den. Matějkovi jen těsně uniká na rychlé 300 průměr 100km/h (někdo to v té CPS musí uměle snižovat ;)). Skvělý výkon podává Filip na ASK-21, kdy oblétl krásný trojúhelník, a František s L-13. (pozn red: Filip dosáhnul při svém třetím samostatném přeletu neuvěřitelné průměrné rychlosti 73 km/h - něco o čem jiní začínající plachtaři sní několik svých prvních let!)

Sobota 13.8.

Konec závodů a balíme se domů. Poslední převleky do Bubovic. Večer se koná vyhlášení a zakončení závodů grilovačkou, na které nás reprezentuje Pavel s Petrem. (pozn. red.: v konečném umístění obsadili P. Hošek a P. Kuriščák krásné druhé a třetí místo**)

Děkujeme AK Rakovník za skvělé zázemí a podmínky pro létání, všem instruktorům, vlekařům a polním týmům. Velký dík pak patří Kamilu Havelkovi, bez kterého bychom tohle skvělé soustředění vůbec neměli.
Tak na přes rok zase někde na přeletu.


* Podvozkového kola od VSO-10
** Od konce