Aktuality
-200-th.jpg)
První týden na Safari Dvůr Králové
7.7.2019
Po dlouhých 11 letech vyslal AK Beroun opět své zástupce na neoficiální mistrovství republiky dvousedadlovek. Na tehdejší úspěchy posádek Doněk - Lapiš a Fíla - Piskáček se letos pokouší ve Dvoře Králové s Blaníkem OK-3702 navázat velitel letadla Pavel Kuriščák, doplněn v prvním týdnu závodů Honzou Liškou a ve druhém Peťulínem Hoškem.
Dvorské mistrovství má dlouhou tradici a tak nějak se počítá s tím, že už na něm každý byl a ví, co a jak. Závody nemají ani během registrace žádnou infokancelář, kluci tedy jen metodou pokus-omyl zjišťovali, kam mohou ukotvit letadlo, kde se dá odstavit transporťák Patran a kam mohou večer složit hlavu. Klíčové otázky k soutěži samotné pak byly řešeny na sobotním večerním brífingu, kde se piloti seznámili s organizací soutěže, případnými omezeními v okolí letiště a také s různými body doplňkového programu, které se po dobu závodů chystají, at už se jedná o uzení klobásek, degustaci moravských vín nebo country večer s živou hudbou.

První soutěžní den připadá na neděli 30.6.2019, grid je na dráze otevřen od 8:30, ale - a to je trošku překvapení - tou dobou už má většina natěšených posádek letadla na dráze, nebo jsou připravena na pojezdových plochách, jen je na dráhu šoupnout. Pavel s Honzou a Peťulínem tedy prvně připravují Blaník ke startu, jen aby se o půldruhé hodiny později na brífingu dozvěděli, že meteorologická situace je nejistá, a po opakovaném odkládání startu mohli Blaník ve tři odpoledne zase vrátit z gridu zpátky na kotvy. Pondělí je už ráno rovnou prohlášeno za neletové. Meteorolog ale při ranním brífingu varuje před výskytem bouřek se silnými větrnými poryvy a dokonce s kroupami, na pondělní dopoledne je tedy o zábavu postaráno: důkladné upevňování Blaníku na kotvách a jeho pečlivé obalení veškerými měkkými materiály, které se bubovickému týmu povede dát dohromady. Kroupy nakonec skutečně padají, naštěstí ale jen malé a důkladně zaizolovaný Blaník je přečká bez poskvrnky.
Posádka Kuriščák - Liška se tak poprvé dostává do akce až v úterý 2.7. Poučeni nedělní zkušeností vyrážejí k letadlu s předstihem, aby byli na startu včas a získali v gridu výhodnou pozici. Peťulín se mezitím ujal role pozemní technické podpory a provádí předletovou prohlídku ještě předtím, než posádka, průběžně diskutující strategii, k letadlu vůbec dorazí. Na úterek totiž vedení závodu naplánovalo úlohu AAT (assigned area task), na kterou mají oba členové posádky shodný a naprosto vyhraněný názor: “To neumim!” Naštěstí jim dnešní letový den dá možnost se tento typ úlohy velmi prakticky naučit, nicméně se 138 uletěnými kilometry za 3:20 obsazují dělené poslední 12. místo. Proti zkušeným harcovníkům, kteří na závodech startují již mnoho let se na chvostu tabulky umísťují také Blaníky z AK Kolín a Letňany. Díky tomu, že létají přibližně stejnou ligu, se tak naše posádka především s tou kolínskou velmi sblíží.

Následující den je plachtařsky daleko příznivější, čemuž odpovídá i úloha: trasa mezi otočnými body měří pro Blaníky bezmála 245 km. Pavel s Honzou ale po otočení dvou z nich střízlivě usoudí, že další postup by mohl vyústit v přístání do pole, a vrací se zpátky na základnu - a zdaleka v tom nejsou jediní. Se svými 116 km těsně porážejí Kolínské a obhajují celkově 12. (předposlední) pozici. Na čtvrtek má vedení závodu připraveno téměř identickou trasu (248 km), tentokrát ale Pavel s Honzou tlačí na knipl víc a končí na ULL ploše v Kvasinách, asi 20 km před vytouženým otočňákem na hrázi přehrady Pastviny. Sedají tam jako třetí Blaník, dvě letadla už na místě přistála, a vlečná ze Dvora Králové má celé odpoledne co dělat, aby všechny nešťastníky dotahala zpátky domů. Až tam se kluci dozvídají, že z celého pelotonu dokončily kompletní úlohu jen tři posádky, ostatní volily návrat nebo přistání jinde. Odvaha se ale tentokrát vyplatila a naše posádka obsazuje za dnešní den skvělé 4. místo, což ji posouvá o místečko výš i v celkovém pořadí.
Pátek 5. července je disciplína opět zrušena, přijatelného počasí tak využívá aspoň na místní pokroužení Peťulín, aby se seznámil s letištěm, a bere s sebou Honzu jako kopilota. Ve vzduchu nakonec zůstávají jen něco přes půl hodiny, protože podmínky skutečně nejsou ideální. Počasí se o něco zlepšuje zase až v sobotu 6. července. Jako úloha je znovu připravena AAT, s minimální vzdáleností 79 km. Pavel s Honzou se vracejí zpět o něco před stanoveným časem, ale zato s náletem 100,5 km. Hlavně se ale jako jedni z mála vracejí zpět na domovské letiště, a když se k tomu přidají ještě penalizace pro dvě další posádky za překročení flight level 95, umisťuje se náš tým za tento den na krásném 5. místě a celkově tak vstupuje do druhé půlky závodu z 11. příčky.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|