Jít na hlavní stránku

Aktuality

První týden na Safari Dvůr Králové

7.7.2019

Po dlouhých 11 letech vyslal AK Beroun opět své zástupce na neoficiální mistrovství republiky dvousedadlovek. Na tehdejší úspěchy posádek Doněk - Lapiš a Fíla - Piskáček se letos pokouší ve Dvoře Králové s Blaníkem OK-3702 navázat velitel letadla Pavel Kuriščák, doplněn v prvním týdnu závodů Honzou Liškou a ve druhém Peťulínem Hoškem. 

Dvorské mistrovství má dlouhou tradici a tak nějak se počítá s tím, že už na něm každý byl a ví, co a jak. Závody nemají ani během registrace žádnou infokancelář, kluci tedy jen metodou pokus-omyl zjišťovali, kam mohou ukotvit letadlo, kde se dá odstavit transporťák Patran a kam mohou večer složit hlavu. Klíčové otázky k soutěži samotné pak byly řešeny na sobotním večerním brífingu, kde se piloti seznámili s organizací soutěže, případnými omezeními v okolí letiště a také s různými body doplňkového programu, které se po dobu závodů chystají, at už se jedná o uzení klobásek, degustaci moravských vín nebo country večer s živou hudbou.

Pořádně zabalit!
Pořádně zabalit!

První soutěžní den připadá na neděli 30.6.2019, grid je na dráze otevřen od 8:30, ale - a to je trošku překvapení - tou dobou už má většina natěšených posádek letadla na dráze, nebo jsou připravena na pojezdových plochách, jen je na dráhu šoupnout. Pavel s Honzou a Peťulínem tedy prvně připravují Blaník ke startu, jen aby se o půldruhé hodiny později na brífingu dozvěděli, že meteorologická situace je nejistá, a po opakovaném odkládání startu mohli Blaník ve tři odpoledne zase vrátit z gridu zpátky na kotvy. Pondělí je už ráno rovnou prohlášeno za neletové. Meteorolog ale při ranním brífingu varuje před výskytem bouřek se silnými větrnými poryvy a dokonce s kroupami, na pondělní dopoledne je tedy o zábavu postaráno: důkladné upevňování Blaníku na kotvách a jeho pečlivé obalení veškerými měkkými materiály, které se bubovickému týmu povede dát dohromady. Kroupy nakonec skutečně padají, naštěstí ale jen malé a důkladně zaizolovaný Blaník je přečká bez poskvrnky. 

Posádka Kuriščák - Liška se tak poprvé dostává do akce až v úterý 2.7. Poučeni nedělní zkušeností vyrážejí k letadlu s předstihem, aby byli na startu včas a získali v gridu výhodnou pozici. Peťulín se mezitím ujal role pozemní technické podpory a provádí předletovou prohlídku ještě předtím, než posádka, průběžně diskutující strategii, k letadlu vůbec dorazí. Na úterek totiž vedení závodu naplánovalo úlohu AAT (assigned area task), na kterou mají oba členové posádky shodný a naprosto vyhraněný názor: “To neumim!” Naštěstí jim dnešní letový den dá možnost se tento typ úlohy velmi prakticky naučit, nicméně se 138 uletěnými kilometry za 3:20 obsazují dělené poslední 12. místo. Proti zkušeným harcovníkům, kteří na závodech startují již mnoho let se na chvostu tabulky umísťují také Blaníky z AK Kolín a Letňany. Díky tomu, že létají přibližně stejnou ligu, se tak naše posádka především s tou kolínskou velmi sblíží.   

Na termiku!
Na termiku!

Následující den je plachtařsky daleko příznivější, čemuž odpovídá i úloha: trasa mezi otočnými body měří pro Blaníky bezmála 245 km. Pavel s Honzou ale po otočení dvou z nich střízlivě usoudí, že další postup by mohl vyústit v přístání do pole, a vrací se zpátky na základnu - a zdaleka v tom nejsou jediní. Se svými 116 km těsně porážejí Kolínské a obhajují celkově 12. (předposlední) pozici. Na čtvrtek má vedení závodu připraveno téměř identickou trasu (248 km), tentokrát ale Pavel s Honzou tlačí na knipl víc a končí na ULL ploše v Kvasinách, asi 20 km před vytouženým otočňákem na hrázi přehrady Pastviny. Sedají tam jako třetí Blaník, dvě letadla už na místě přistála, a vlečná ze Dvora Králové má celé odpoledne co dělat, aby všechny nešťastníky dotahala zpátky domů. Až tam se kluci dozvídají, že z celého pelotonu dokončily kompletní úlohu jen tři posádky, ostatní volily návrat nebo přistání jinde. Odvaha se ale tentokrát vyplatila a naše posádka obsazuje za dnešní den skvělé 4. místo, což ji posouvá o místečko výš i v celkovém pořadí. 

Pátek 5. července je disciplína opět zrušena, přijatelného počasí tak využívá aspoň na místní pokroužení Peťulín, aby se seznámil s letištěm, a bere s sebou Honzu jako kopilota. Ve vzduchu nakonec zůstávají jen něco přes půl hodiny, protože podmínky skutečně nejsou ideální. Počasí se o něco zlepšuje zase až v sobotu 6. července. Jako úloha je znovu připravena AAT, s minimální vzdáleností 79 km. Pavel s Honzou se vracejí zpět o něco před stanoveným časem, ale zato s náletem 100,5 km. Hlavně se ale jako jedni z mála vracejí zpět na domovské letiště, a když se k tomu přidají ještě penalizace pro dvě další posádky za překročení flight level 95, umisťuje se náš tým za tento den na krásném 5. místě a celkově tak vstupuje do druhé půlky závodu z 11. příčky.